Питання реєстрації прав та бізнесу

.png)
Питання: Які способи та порядок подання документів для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців
Відповідь: Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб–підприємців та громадських формувань» (далі – Закон) у ст.14 встановлює таке:
- документи для державної реєстрації можуть подаватися у паперовій або електронній формі;
- у паперовій формі документи подаються особисто заявником або поштовим відправленням. Заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена (п.5 ч.1 ст.15 Закону).
Якщо документи подаються у паперовій формі, заявник пред’являє паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу, передбачений Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», а саме ст.13: паспорт громадянина України для виїзду за кордон; дипломатичний паспорт України; службовий паспорт України; посвідчення особи моряка; посвідчення члена екіпажу; посвідчення особи на повернення в Україну; тимчасове посвідчення громадянина України; посвідчення водія.
Якщо заявником є іноземець або особа без громадянства, документом, що посвідчує особу, є національний, дипломатичний чи службовий паспорт іноземця або інший документ, що посвідчує особу іноземця або особи без громадянства (наприклад, посвідка на постійне чи тимчасове проживання).
У разі подання документів представником додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує його повноваження (крім випадку, якщо відомості про його повноваження містяться безпосередньо в Єдиному державному реєстрі).
Для цілей проведення реєстраційних дій документом, що засвідчує повноваження представника, може бути:
1) документ, що підтверджує повноваження законного представника особи (наприклад, свідоцтво про народження дитини; рішення суду про усиновлення, про встановлення опіки над малолітньою чи недієздатною особою, тощо);
2) нотаріально посвідчена довіреність (крім проведення реєстраційних дій щодо державного органу, органу місцевого самоврядування).
Дійсність довіреності, нотаріально посвідченої відповідно до законодавства України, перевіряється за допомогою Єдиного реєстру довіреностей;
3) довіреність, видана відповідно до законодавства іноземної держави. Так, відповідно до вимог п.13,14 ч.1 ст.15 Закону:
- документи, видані відповідно до законодавства іноземної держави, повинні бути легалізовані (консульська легалізація чи проставлення апостиля) в установленому законодавством порядку, якщо інше не встановлено міжнародними договорами;
- документ, викладений іноземною мовою, повинен бути перекладений на державну мову із засвідченням вірності перекладу з однієї мови на іншу або підпису перекладача в установленому законодавством порядку;
4)рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про призначення (обрання) керівника (у разі державної реєстрації зміни керівника, за умови подання відповідної заяви ним особисто).
Документи, що подаються для державної реєстрації, також повинні відповідати вимогам, установленим ст.15 Закону.
Документи в паперовій формі приймаються за описом, примірник якого в день їх надходження видається заявнику з відміткою про дату їх отримання та кодом доступу в той спосіб, відповідно до якого були подані документи.
Документи в електронній формі подаються з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг або через портал електронних сервісів, за умови підписання заявником заяви з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри.
Разом з тим, станом на сьогодні, на підставі документів, поданих в електронній формі, технічно реалізовано проведення таких дій: державна реєстрація створення, внесення змін до відомостей та припинення фізичної особи-підприємця; державна реєстрація створення товариства з обмеженою відповідальністю, що діє на підставі модельного статуту.
Направлення судових рішень, які тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, та про заборону (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій здійснюється у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та Єдиним державним реєстром судових рішень.
При цьому, відповідно до пп.2 п.3 наказу Міністерства юстиції України від 18.11.2016 № 3268/5 (зі змінами) - до запровадження інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами Державної судової адміністрації України відповідно до Закону в частині передачі інформаційно-телекомунікаційними засобами в електронній формі примірника судового рішення, яке тягне за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, такі примірники судових рішень подаються заявником або надсилаються судом у паперовій формі.
З основними правилами територіальності під час подання документів можна ознайомитися у попередній рубриці за посиланням.
Управління державної реєстрації ЦМУ МЮ м. Київ
Центральне міжрегіональне управління Міністерства юстиції - м. Київ